Lilian Beleeft

Vandaag de blogtour rondom het mooie boek De bijzondere levens van Violette, geschreven door Valérie Perrin

Flaptekst
Violette Toussaint is de beheerder van een begraafplaats, waar ze in haar kleine huisje steun en een luisterend oor biedt aan iedereen die het kan gebruiken. Ze is bevriend met de grafdelvers, uitvaartmedewerkers en de priester, kent alle vaste bezoekers en houdt een nauwkeurig archief bij van alle begrafenissen die plaatsvinden. Maar als op een dag de knappe politiechef Julien voor haar neus staat met de mededeling dat hij de as van zijn moeder op het graf van een onbekende man wil zetten, verandert Violettes leven voorgoed. Haar zorgvuldig opgebouwde muur tegen de buitenwereld brokkelt langzaam af, en ze wordt gedwongen haar verleden en haar eigen gevoelens eindelijk onder ogen zien.

Een intiem, hartverwarmend en teder verhaal over een dappere vrouw die ondanks alles bijna halsstarrig in het geluk, de liefde en het leven gelooft.

Mijn mening

Violette is begraafplaatsbeheerder, een nogal ongebruikelijk beroep. Een beroep dat vragen oproept, want wie wil de hele dag omringt zijn met de doden, het verdriet, het verlies?
Violette is getrouwd met Phillippe Toussaint, een man waar je als lezer gemakkelijk een hekel kan hebben. Wanneer Phillippe van de één op de andere dag verdwijnt, gaat Violette alleen door het leven. Op een dag staat de charmante Julien op de stoep, die om een bijzondere reden de begraafplaats komt bezoeken; zijn moeder had de wens bijgezet te worden op het graf van een, voor Julien onbekende, man. Julien krijgt het voor elkaar om voorzichtig de muren van Violette af te breken.

Het boek wordt afwisselend vertelt vanuit het ik-perspectief van Violette, en vanuit een alwetend perspectief over andere (bij)personages. Deze manier van vertellen past goed bij het verhaal. Je volgt Violette en krijgt een goed beeld van haar karakter, gevoelens en denken. De overige personages leer je ook goed kennen, met name Phillipe Toussaint.

De bijzondere levens van Violette leest afwisselend langzaam en vlot. Dit komt door de beschrijvende schrijfstijl van Valérie Perrin en tegelijk wordt er gezorgd voor wat spanning. Sommige details lijken overbodig maar voegen veel toe aan de sfeer van het boek. Zeker in het begin is er weinig over Violette bekend, maar hoe meer Violette haar muren begint af te breken hoe vlotter het boek wordt. De verhaallijnen komen samen, geheimen worden ontrafelt en het wordt duidelijk waarom Violette juist daar op die begraafplaats terecht is gekomen. Het einde neemt nog een onverwachte wending, waardoor je niet anders kan dan het boek in je hart sluiten.
Het is geen standaard roman. Er is sprake van veel gevoelens, verdriet, pijn, liefde, gemist. Alles facetten komen aan bod. Een toch is het boek uniek in zijn soort. Het origineel (Changer l’eau des fleurs) is Frans en die taal past uitstekend bij de sfeer. Melancholisch, zangerig. Je weet vast wat ik bedoel. 🙂

Dit boek heeft me echt geraakt. Waarover ik nadacht tijdens het uitlaten van de honden of wanneer ik ‘s avonds nog even wakker lag in bed. Dit had ik in het begin echt niet verwacht, omdat ik van vlotte boeken hou. Maar de sfeer, het personage van Violette en de levens van de andere karakters; ik heb ervan genoten en ze in mijn hart gesloten. De bijzondere levens van Violette is een aanrader voor iedereen die ook van bijvoorbeeld de film Amélie houdt. Verwacht geen boek waar je doorheen vliegt maar een boek waarvan je gaat genieten, waardoor je geraakt wordt.

Specificaties

ISBN: 9789401615921
Vorm: Paperback